.

Terimakasih semua kerana menerbitkan suara hati sekalian untuk dikongsi bersama di laman sesawang masing-masing. Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan Malaysia 2010. Berikut sedutan yang ana rasakan terbest untuk tatapan sahabat-sahabat sekalian.

Hari kebanggaan Malaysia. Selamat menyambut Hari Merdeka. Ini gambar-gambar semasa raptai“…. http://wanitaberkakilangit.blogspot.com/2010/08/selamat-hari-merdeka-2010.html

Aku pernah terlibat dengan sambutan hari merdeka 2007 kat Dataran Merdeka. Best woo walaupun penat“…. http://zikeryhassan.blogspot.com/

Di bawah ada sediakan sajak dan puisi serta lagu 1Malaysia kot-kot ada pelajar sekolah yang mahukan. Hehe.”…. http://www.mohdhafizuddin.com/2010/06/sajak-tema-hari-kemerdekaan-2010.html

Sebelum itu marilah kita bersama-sama menyemarakkan lagi semangat hari kemerdekaan dengan mengibarkan bendera negara kita malaysia, teringat kat kampung Yan, bila tiba sahaja bulan kemerdekaan, sambutan sangat memberangsangkan, seperti pesta pun ada.

“Yang bestnya kenderaan awam semua memasang bendera, tak kira dari kenderaan yang kecil mahupun kenderaan besar seperti lori dan bas, tapi sekarang nie semangat kemerdekaan tu tak berapa nak membara, pasal apa pun tak tahulah…sapa yang tau?? meh komen!

Tapi tulah kecewa dengan masyarakat kita sekarang, sepatutnya dalam pada negara kita semakin maju ke hadapan ini, pemikiran rakyat pun harus selaras dengan pembangunan, tapi ini tidak! macam-macam kes sekarang yang terjadi, macam-maca gejala anak muda lakukan, begitu jugak dengan orang orang dewasa turut tidak ketinggalan melalukan gejala yang tidak sihat, tak perlulah yan nak huraikan panjang lebar, tengok aje sekeliling kita bagaimana??

Harap-harap tema hari kebangsaan 2010 nie bukan sahaja setakat tema tetapi harapan agar ianya dapat di realisasikan agar “1Malaysia Menjana Tranformasi” dapat di capai🙂“…. http://yanmieonline.com/2010/08/tema-hari-kemerdekaan-2010/

I personally like this year, 2010 Malaysia Independence Day’s theme because for me, the idea of 1 Malaysia itself by bringing all multi-races Malaysians into one so-called “Bangsa Malaysia” is a great idea. And of course it will generate transformation because we’ll from now on working and walking together towards our country’s future. I hope the idea of 1 Malaysia will break the race barrier between multi-races in Malaysia, which I notice some of us still have. Whether you agree or not this idea, I think this is one of the ways to encourage unity among multi-races in Malaysia. Well, different people have different perspective and I admit that. The only question now, are we ready for changes?“…. http://izzatruslan.com/2010/08/06/tema-hari-kemerdekaan-ke-53-2010-1-malaysia-menjana-transformasi/

Aku bukan nak bercerita pasal sumbangan yang kita dah beri kat negara ni, tapi apakah matlamat kita untuk memberikan sumbangan kita pada negara Malaysia? Sempena bulan Kemerdekaan ni aku tengok pelbagai aktiviti telah dirancang oleh pihak kerajaan mahupun swasta untuk memeriahkan lagi bulan kemerdekaan ni.

Diantara perkara yang telah dilakukan oleh mereka, satu laman web (aku rasa setiap kali masuk bulan kemerdekaan jer dia keluarkan laman web ni) telah wujud. Dimana laman web rasmi ini?? Ini dia alamatnya http://www.malaysiamerdeka.gov.my. Dengan adanya laman web rasmi macam ini dapatlah kita semua mempelajari tentang negara Malaysia ini. Walaupun kita pernah belajar tapi kita semua pelupa dan perlu mengingatinya semula.

Dengan tema 1Malaysia Menjana Transformasi, mampukah kita bersedia dengan transformasi tersebut? Aku sendiri agak takut menghadapi transformasi ni.“…. http://cuzshar.com/hari-perayaan/sambutan-hari-kemerdekaan-malaysia-2010-kali-ke-53/

Patriotism, to me, is pretty subjective. I don’t remember being patriotic as a child or teenager.. or even now. But what I know is that I do love my country. I remember as a child flipping through the newspaper and going through the headlines and pictures in the World section. The routine reaction would be..’look.. Malaysia is so lucky ..a peaceful country. As compared to these countries where war is continuously raging’. The Iraq war, Bosnian war.. what else.. but of course later on, when I hit my 20s (rasa tua pulak jadinye..cess…hampeh..).. only did I realize that even without war, a country can be at ”war”. As raw as you might wanna taste it, the political war, or rather..circus which is going on.. the corruption.. the murders .. the widening gap between the elite and the poor.. the fallout of our trust to our leaders. the bitter and ridiculous spatting which goes on or off court for the cases surrounding Anwar Ibrahim/Teoh Beng Hock.. And wait, whatever happened to our Orang Aslis ? The indigenous group reciding in this Peninsular way before any of our ancestors came here? And what in the world does merdeka have to do with all these?? let me tell you what I at least, think it is… :
MERDEKA KAH KITA ?
“…. http://missjewelz.wordpress.com/2010/08/31/selamat-hari-merdeka-malaysia/

Oleh kerana Khai nengok suasana sekeliling Khai, langsung tak nampak inisiatif kerajaan kita dan rakyat untuk sambutan bulan kemerdekaan negara untuk tahun 2010 ni, So Khai cuba la sampaikan sedikit sisa-sisa patriotik yang ada dalam jiwa Khai ni melalui blog. Kalau nengok kat TV pun, macam nak taknak je iklan merdeka tu diorang buat. Mungkin tak boleh salahkan diorang sebab merdeka tahun ni jatuh pada bulan puasa dan nak dekat-dekat raya pulak tu. So mungkin ramai antara kita yang lebih rela habiskan duit untuk beli baju raya dan juadah hari raya berbanding membeli bendera untuk dikibarkan di depan rumah mahupun di kenderaan.

Khai pun sama je sebab tu sama-sama la kita hayati bulan merdeka ni melalui internet. Ok la ada juga dari takde langsung kan? Ok dari hanya pandai berbicara tapi tiada tindakkan. Yeehhaa! So kita mulakan dengan menanam semangat kemerdekaan melalui internet dahulu. Bagaimana?“…. http://justkhai.com/blog/malaysia-merdeka-2010/

Selamat menyambut Hari Merdeka yang ke 53 pada 31 Ogos 2010. Walaupun sambutan kemerdekaan agak suram tahun ni.. ( kenapa ekk?), kita sebagai rakyat Malaysia harus bersyukur dengan apa yang kita ada.

Memang masih banyak lagi boleh diperbaiki ; corak pemerintahan, pendidikan, sosio-ekonomi (err.. apa ke benda ni??), pengangkutan, isshh, semuanya laa… Mestilah tak puas hati, supaya boleh perbetulkan mana-mana yang sumbang dan sumbing.

Akhir sekali, semoga negara dan rakyat Malaysia selamat, aman dan merdeka dari minda yang sempit dan hati yang sakit.“…. http://kayteeze.wordpress.com/2010/08/29/6125/